DZIEDZICTWO KULINARNE
Zadanie dofinansowane ze środków
Samorządu Województwa Mazowieckiego
o projekcie
o dziedzictwie kulinarnym jako składowej dziedzictwa kulturowego.
O KULINARNYM DZIEDZICTWIE
Kulinarne dziedzictwo to bogactwo tradycji, smaków, ale i obyczajów, które kształtowały się przez wieki i odzwierciedlają różnorodność kulturową, historyczną oraz geograficzną Polski i jej poszczególnych regionów. Kuchnia, jedzenie, to nie tylko potrawy, ale również cały kontekst związany z ich przygotowywaniem, podawaniem i spożywaniem, co czyni je istotnym elementem tożsamości narodowej, regionalnej, lokalnej. To dziedzictwo stołu, domu, regionu.
Dziedzictwo Kulinarne jest więc składową dziedzictwa narodowego, regionalnego i lokalnego. Jakie jest jego znaczenie? Spróbujmy uporządkować, szukając odniesień do poszczególnych obszarów:
Tradycja, tożsamość, promocja, wspólnota i rozwój
Tożsamość
Tradycje kulinarne odzwierciedlają historię, kulturę i wartości danej społeczności. Regionalne potrawy i techniki gotowania przekazywane z pokolenia na pokolenie kształtują poczucie przynależności i budują więź z miejscem, z którego pochodzimy. Jedzenie często staje się nośnikiem wspomnień, symboli i lokalnych zwyczajów, co pomaga definiować tożsamość kulturową oraz społeczną. Kuchnia może też stanowić element odróżniający daną grupę od innych, podkreślając wyjątkowość jej tradycji i dziedzictwa. W ten sposób kulinaria stają się ważnym aspektem tożsamości indywidualnej i zbiorowej.
Transmisja tradycji
Tradycje kulinarne są przekazywane z pokolenia na pokolenie, co pozwala zachować autentyczność i ciągłość kulturową. Rodzinne przepisy na takie dania jak np. pierogi, kapuśniak czy mazurek wielkanocny są często pilnie strzeżone i stanowią część dziedzictwa rodzinnego, lokalnego, czy regionalnego, będąc jednocześnie elementem narodowego dziedzictwa kulturowego.
Promocja kultury polskiej, regionalnej i lokalnej
Dziedzictwo kulinarne odgrywa znaczącą rolę w promocji kraju na arenie międzynarodowej, ale i poszczególnych regionów, w tym województwa mazowieckiego. Bardzo często, zanim ktoś odwiedzi Polskę lub Mazowsze, spotyka się z typowymi dla kraju i regionu potrawami, co pomaga wykreować ich obraz, wzbudzić zainteresowanie. Skoro posługujemy się czasem powiedzeniem: „przez żołądek do serca”, możemy z przekonaniem sparafrazować: „przez żołądek do poznawania”.
Ochrona Tradycji Kulinarnych
W obliczu postępującej globalizacji, ochrona dziedzictwa kulinarnego staje się priorytetem. Wpisywanie potraw i tradycji kulinarnych na listy dziedzictwa niematerialnego, takie jak chociażby tradycja wypieku chleba, ale także ich zgłaszanie na Listę Produktów Tradycyjnych, pomaga w zachowaniu unikalnych elementów kultury.
Budowa Wspólnoty
Tradycje kulinarne są silnie związane z życiem rodzinnym i społecznym. Wspólne posiłki, nie tylko „od święta”, odgrywają ważną rolę w budowaniu relacji w obrębie rodziny. Tradycyjne święta, jak Wigilia czy Wielkanoc, są nie do pomyślenia bez charakterystycznych dla nich potraw, które łączą pokolenia, nawiązują do tradycji – regionalnych i rodzinnych, ale i wzmacniają poczucie wspólnoty.
Wsparcie lokalności
Tradycyjna kuchnia opiera się w dużej mierze na lokalnych produktach, co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi oraz wspiera lokalnych rolników i producentów. Kultywowanie lokalnych tradycji kulinarnych jest więc w naszym wspólnym interesie, także ekonomicznym.
O co, jak i po co wnioskować
Lista Produktów Tradycyjnych
LPT prowadzi Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ale uwaga!, wniosek kierujesz do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Komplet dokumentów znajdziesz TUTAJ. Po złożeniu wniosku jest on oceniany i jeśli uzyska pozytywną opinię, kierowany jest do MRiRW. Jednym z najistotniejszych elementów wniosku jest udokumentowanie 25-letniej tradycji uprawy, produkcji, wytwarzania. Na stronie UMWM znajdziesz kluczowe informacje dotyczące terminów rozpatrywania wniosku na poszczególnych etapach, adresu wysyłki dokumentów, ale i wymaganego zakresu informacyjnego dotyczącego wniosku. Warto tam wejść i poczytać, zwłaszcza że zamieszczono praktyczne informacje (załącznik na stronie UMWM). Jeśli Twój wniosek uzyska pozytywną opinię, Twój produkt znajdzie się na LPT na stronie MRiRW, czyli TUTAJ.
Wpis na LPT jest bezpłatny.
W naszej animacji (na dole strony) znajdziesz wskazówki odnośnie wypełnienia wniosku.
Znaki jakości i certyfikaty
Nie tylko LPT, czyli jakie znaki i certyfikaty możesz pozyskać. Katalog jest szeroki i zróżnicowany. Zobacz stworzone możliwości w tym zakresie. Lista opublikowana jest TUTAJ. ale rozszerzenie znajdziesz także w TEJ zakładce. Dopasuj swój produkt, sprawdź czy może ten sam został już zarejestrowany, sprawdź też czy wiąże się z opłata, czy też nie. Nawet jeśli będziesz musiał(a) zapłacić, niektóre ze znaków, otwierają przed Tobą dużą szansę na przynależność do elitarnego grona, na którego produkty jest realne zapotrzebowanie, a więc możesz korzystniej je sprzedać.
Potencjał marketingowy
„Wyróżnij się albo zgiń”, to stara marketingowa zasada, która ma zastosowanie także do produktów rolnych, może nawet tym bardziej, że produkujemy coraz więcej, w tym masowo, a kupujemy coraz mniej bezpośrednio od producentów. Mniejsi producenci stoją przed wyzwaniem konieczności dotarcia do klienta lub wchodzenia w relacje biznesowe z dużymi graczami na rynku branżowym. Dobrze jest więc się wyróżnić.
Znaki jakości i certyfikaty to istotne narzędzia w budowaniu zaufania konsumentów i wyróżniające ofertę na tle konkurencji. Przyznanie produktowi znaku jakości (np. Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne, ekologiczne certyfikaty, czy wpis na Listę Produktów Tradycyjnych) potwierdza, że spełnia on określone standardy produkcji, co podkreśla jego wyjątkowość i wysoką jakość.
Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie i sposób produkcji żywności, doceniając m.in. przejrzystą komunikację. Oznaczone produkty łatwiej zdobywają zainteresowanie i lojalność klientów, ponieważ niosą za sobą obietnicę smaku, tradycji i troski o środowisko. Wykorzystanie tych znaków w komunikacji sprzedażowej wpływa na pozytywne postrzeganie marki i może prowadzić do zwiększenia sprzedaży oraz wyższych cen detalicznych.
Ciekawe wydarzenia
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego na bieżąco informuje o branżowych wydarzeniach i przedsięwzięciach związanych z promocją i sprzedażą produktów. Informacje te zamieszczone są TUTAJ. Włączając się w te wydarzenia, możesz skuteczniej promować swoje produkty oraz poznawać najlepsze praktyki.
Wydarzeniem wartym odnotowania jest na pewno Festiwal Polskiej Żywności, na którym możesz wystawić swoje produkty bezpłatnie. TUTAJ znajdziesz więcej informacji na ten temat. Akcja odbywa się wokół hasła #KupujŚwiadomie.
Jeśli interesują Cię kongresy i targi branżowe, skorzystaj z TEGO zestawienia.
Jednym z ważniejszych wydarzeń branży spożywczej jest World Food Poland, o którym informacje znajdziesz w tym LINKU oraz POLAGRA, o której więcej TUTAJ.
Każde z tych wydarzeń to wielka szansa na pokazanie swoich produktów, ale i poznanie rynku, trendów i aktywnych jego przedstawicieli, w tym potencjalnych kontrahentów.
Dla KGW
Od lat stoicie na straży polskich tradycji kulinarnych, pielęgnując dawne przepisy i przekazując je kolejnym pokoleniom. Dzięki temu liczne dania i obyczaje stołu są wciąż obecne na naszych stołach, pielęgnując dziedzictwo kulinarne, dziedzictwo regionu, ale i dziedzictwo narodowe. Doskonale promujecie też regionalne smaki i produkty, dbając o zachowanie unikatowych receptur charakterystycznych dla różnych części Polski, w tym województwa mazowieckiego. Bardzo często posiadacie przepisy, których tradycja sięga wielu lat wstecz i możecie wnioskować o wpis na Listę Produktów Tradycyjnych, co przełoży się na Wasze funkcjonowanie. Jeśli tworzycie młode koła, spisujcie przepisy wraz z datami, dokumentujcie je zdjęciami. Możecie to wykorzystać w przyszłości, z korzyścią dla siebie i regionu.
O PROJEKCIE
Potrzeba
Cel
Efekty i monitoring
Polskie dziedzictwo kulinarne jest nieodłącznym elementem tożsamości narodowej i kulturowej. Stanowi skarbnicę tradycji i smaków, które odgrywają istotną rolę w kształtowaniu charakteru narodu, promowaniu kultury na świecie oraz budowaniu więzi społecznych. Zachowanie i ochrona tych unikalnych tradycji jest kluczowe dla przyszłych pokoleń i dla utrzymania bogactwa polskiej kultury w coraz bardziej zglobalizowanym świecie. Jednym z elementów ochrony dziedzictwa kulinarnego jest przekazywanie o nim wiedzy i dzielenie się doświadczeniami w zakresie wytwarzania. Stąd i promocja Listy Produktów Tradycyjnych oraz zachęcenie do wnioskowania o wpis na tę listę. Celem jest promocja dobrych produktów i aktywizacja społeczności oraz jej liderów.
Istotnym elementem było stworzenie zainteresowanym możliwości skorzystania z naszego wsparcia m.in. w zakresie opracowania dokumentów pozwalających wnioskować o wpis na Listę Produktów Tradycyjnych. Jeśli potrzebujecie wsparcia, możemy przekazać Wam materiały z naszego spotkania. Możecie się też do nas zwrócić, a podpowiemy jak sprawnie przygotować dokumenty. Zapraszamy.